12 June 2011

MS Windows Operating System



Slide ini memaparkan beberapa sistem operasi Microsoft Windows yang dikeluarkan oleh Microsoft. Bermula pada awal 90an Microsoft telah melalui zaman perubahan dalam pengeluaran sistem operasi untuk komputer. Antara sistem operasi yang mashur ialah Microsoft Windows 95 yang dilancarkan pada 24 Ogos 1995. Ianya adalah sistem operasi yang pertama yang dikeluarkan oleh Microsoft yang menggunakan sepenuhnya antaramuka grafik. Penghasilan sistem operasi ini diteruskan lagi kerana persaingan perniagaan dengan Apple. Windows 95 ditingkatkan dengan dipasarkan Windows 95 A, B dan C.

Perlumbaan dalam sistem ini juga telah mengalakan Microsoft dengan mengeluarkan Microsoft Windows 98. WIndows 98 ini juga ditingkatkan dengan adanya Windows 98 Second Edition.
Pengkajian dalam memuaskan hati pelanggan telah merangsang Microsoft sebagai syarikat pengeluar sistem operasi komputer mempromosikan tahun 2000 dengan mengeluarkan Windows 2000 dan juga Windows Melenium (Windows Me). Disebabkan masalah dalam pengoperasian Windows ME, Microsoft mengeluarkan pula Windows XP pada Oktober 2001.

Windows XP merupakan antara sistem operasi yang amat berjaya oleh Microsoft. Windows XP juga mempunyai beberapa siri seperti Servis Pack 1, Servis Pack 2 dan Servis Pack 3. Pada 30 Januari 2007 Microsoft melancarkan pula sistem operasi yang baru iaitu Windows Vista. Vista dikeluarka dalam 4 pakej dengan harga yang berlainan. Microsoft mendapat kritikan yang amat teruk atas pengeluaran Windows Vista.

Sistem operasi yang terbaru dikeluarkan oleh Microsoft ialah Windows 7 yang dilancarkan pada 22 Julai 2009. Windows 7 juga antara sistem operasi yang stabil yang dikeluarkan oleh Microsoft. Mengikut maklumat semasa melancarkan Windows 7 ini satu sistem operasi akan dikeluarkan selepas 2 tahun iaitu Windows 8.

Selain dari mengeluarkan sistem operasi untuk komputer, Microsoft juga mengeluarkan sistem operasi untuk komputer server dan juga sistem operasi untuk aksesori lain seperti PDA dan telefon tangan.

Pautan untuk penerangan setiap sistem operasi :

Sistem operasi komputer
Windows 3.0
Windows 3.1x
Windows 95
Windows 98
Windows ME
Windows XP
Windows Vista
Windows 7

Sistem operasi komputer server
Windows NT
Windows 2000
Windows Server 2003
Windows Home Server
Windows Server 2008

Sistem operasi mobile
Windows CE
Windows Phone 7
Windows Mobile

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates | Make Money Online